Een influencer is iemand met een grote aanwezigheid op sociale media, met een publiek dat naar hem of haar luistert. Ik ben meer een outfluencer.
Een influencer is een merkspecialist in een heel bijzonder merk, namelijk zichzelf. Influencers hebben een speciale manier van adverteren, ze adverteren namelijk zonder dat je het doorhebt. Althans, dat was vroeger zo, voordat er influencers bestonden.
Een outfluencer is net zoiets als een influencer, maar dan anders. Als outfluencer ben ik een niemand, een nobody. Ik ben een niemand die geen invloed heeft. Ik geef eerlijke beoordelingen over dingen, en dat kan gelezen worden door andere gewone mensen die geen invloed hebben.
Het grote verschil tussen influencers en outfluencers? Influencers zijn mensen die denken dat ze andere mensen kunnen beïnvloeden, omdat ze denken dat ze anderen kunnen beïnvloeden met hun eigen mening, terwijl het in feite niemand iets kan schelen. Outfluencers zijn mensen die anderen niet kunnen beïnvloeden, maar die geen seconde geloven dat ze de mening van anderen kunnen beïnvloeden, omdat het niemand iets kan schelen.
Iedereen kan trouwens een outfluencer zijn. Er zijn geen leeftijds- of dieetbeperkingen. Iedereen die niet een influencer is, kan een outfluencer zijn. Of een outfluencer betaald krijgt? Ja, er wordt betaald als er klanten zijn die producten of diensten willen laten beoordelen door een outfluencer.
Waarom je een outfluencer kunt vertrouwen? Heel eenvoudig. De meningen van outfluencers zijn de meest authentieke meningen die er zijn, omdat outfluencers iedereen kunnen zijn, in tegenstelling tot influencers, die doen alsof ze producten of diensten kunnen verkopen. Een outfluencer doet dat niet. Die doet niet alsof. Die is gewoon.